2010 ska bli ett GI år!

Ja det hoppas jag iaf. Jag har nu ännu en gång bestämt mig för att påbörja ett mer hälsosamt liv och äta mer nyttigt och gå ner de extra kilon som kommit till under åren.

Jag tror egentligen inte på snabba lösningar utan mer på en långsiktig förändring, men när det gäller det här med vikt och hälsa så brukar det bara fungera ett tag sen är jag fast i sockerträsket igen. Jag skulle kunna leva enbart på pasta, choklad och chips om det gick. Tyvärr så är det ju inte så hälsosamt kanske om man äter för mycket.

Det där med att räkna kalorier fungerar inte för mig. Jag vet aldrig hur många kalorier jag egentligen ätit så det blir mest bekymmer. Jag tror att lagom är bäst i de flesta fall och även i detta fallet.

I Måndags den 1:a Februari så smygstartade jag Rivstarten eller Fas 1 som det även kalls när det gäller GI. Igår så blev det allvar och nu ska det bli några veckor med mindre kolhydrater. Är det svårt? Nej egentligen inte så jättesvårt. Jag mår egentligen mycket bättre av att inte äta så mycket kolhydrater, jag känner det.

Just nu under rivstarten så kan det vara lite knepigt med vad man ska äta men hittils har det gått bra. Imorse blev det 1dl naturell yoghurt med kanel och ett kokt ägg. Kändes lite fjuttigt faktiskt och jag var hungrig igen vid 9.30. Då blev det en liten bit ost och 1tsk jordnötssmör. Imorgon blir det grönsaksomelett istället, det är säket mer mättande. Nu till lunch så åt vi kycklingsoppa och vitkålssallad. Det var jättegott och jag känner mig väldigt mätt. Vatten dricker jag hur mycket som helst, säkert 3liter om dagen men sen så är det ju värmebölja här också nu.

Vitkålssalladen var jättegod så jag tänkte dela med mig av hur jag gjorde.

Krämig Vitkålssallad

ca 1 portion

Ingredienser

Fint strimlad vitkål

1 liten bit äpple – skär av ena sidan av ett helt äpple

persilja

gräslök

1msk majonnäs

1msk naturell yoghurt

salt

peppar

Gör så här:

Strimla kålen fint, riv äppelbiten och finhacka lite persilja och gräslök. Blanda majonnäs, yoghurt ,salt och peppar och blanda alla ingredienser.

Väldigt gott och ger en mättande känsla.

Motionera ska man ju också, det räcker ju inte bara med att äta bättre. Min motion består utav: hushållsarbete (diska, torka golv, sopa gården etc) samt av att lämna och hämta sonen vid skolan. Det är inte så långt dit, knappt 1,5 km tror jag men det är 32° idag och gassande hett så svetten rinner ganska ordentligt. 32° i Sverige är inte samma sak som 32° grader här skulle jag nog vilja påstå. I somras när jag var hemma så var det otroligt skönt att kunna vara ute i värmen när det var riktigt varmt. Här orkar man vara ute i knappt 2 minuter i solen sen är man stekt.

Jag gick utan keps Måndag och Tisdag då jag hämtade/lämnade sonen och jag är nu solbränd. Så det behövdes inte mycket för att bli bränd. Nu är det solkräm och keps som gäller. Jag ser inte många andra mammor med keps måste jag säga, de flesta använder paraply för att skydda sig mot solen. Jag föredrar keps.

Jag har tänkt börja med Pilates, det klarar jag nog av i hettan. Just nu har jag lite ont i ryggen men tanken är att jag ska börjas springa kl 6 på morgonen medans familjen sover och det är svalt ute.

Så år 2010 ska bli ett hälsosamt år för mig.  Hur är det för er andra? Hur kommer 2010 se ut för er? Någon som kör GI livsstil? Tips, råd?

Uppdaterat: Jag glömde säga att Familjekalendern, inköps och planeringslistorna från Köksharmonipaketet kommer väl till pass nu!

Comments

  1. Jupp 2010 ska bli ett hälsosamt år ör mig också, ett av mina 31 nyårslöften 😉

    Jag har inte någon planerad diet eller så utan mer undvika saker med socker i, äta ekologiskt och det som ä n♪rproducerat och i säsong. Samt att dricka mindre koffeinprodukter. Men man diet brukar av sig självt bli en blandning av GI och LCHF, inte så svårt när jag faktiskt inte gillar pasta, ris och sötsaker.

    Kraaam

    • 31st, oj det var många må jag säga :) Här körs inga nyårslöften riktigt, jag kör lite slappare stil för annars blir jag så stressad. Tvärtemot dig så gillar jag ju pasta och sånt så det kanske blir lite svårare för mig :) Mer ekologiskt skulle jag också vilja äta men det är inte så lätt att hitta det här och hittar man det så är det ju dubbla priser minst.

      Kraaam!

      • Jupp 31 löften 😉 Men de flesta är lätta att hålla eftersom många är roliga och positiva och andra är att det räcker med en generell förbättring. Endast typ spara pengar och betala av skulder löftena som är jobbiga och svåra :(

        Jo ekologiskt är dyrt så blir ju inte överdrivet mycket sådan mat, speciellt inte i min situation nu :( Men närproducerat och i säsong är ju billigt, speciellt om man handlar på farmers market och skippar mellan handen :)

        • Usch, sånt där med pengar är ju lite trist emn åh så skönt när det är avbetalat! :)

          Jag gillar också att handla på marknaden och det fanns ett tag då jag förespråkade det och tyckte det var billigare men inte längre tyvärr… går alldeles för sällan..

  2. Tycker att GI är knepigt då jag lätt känner att hjärnan inte får bränsle. Däremot äter vi väldigt lite kolhydrater i form av chips, läsk mm. Lite muesli på morgonen, en potatis och rotfrukter är inte GI men det är ju inte onyttligt heller. Själv har jag börjat sporta mer och kommer att vara lite striktare med vad jag äter för att försöka tappa lite i vikt. Det är inte så kul när kläderna stramar. =) Håller tummarna för dig och hoppas det går bra.

  3. Låter gott. Får pröva det till lunch imorgon :)