Feijão Preto

Som jag nämnt innan tror jag så är bönor otroligt viktiga för Brassarna. Här äter man bönor varje dag! Ingen underdrift. Det man äter är bruna bönor kokta med vitlök och salt o peppar. Enkelt och gott. Ja det beror såklart på vem som kokar bönorna. Jag t.ex kan inte koka likadant som min svärmor, hennes bönkok blir oftast lite tjockt medan min alltid blir mer vattnig. Inte mindre god för det tycker jag och föredrar min om jag behöver äta det. När jag kom hit förstod jag inte hur jag kunnat leva utan denna läckerhet. Det var ju jättegott! I några månader… det var länge sedan jag tröttnade och numera äter jag väldigt sällan dessa kokta bruna bönor.

Jag blir såklart hela tiden påmind av svärmor att jag borde äta mer och att man ska ge barnen bönor för det är ju bra och tänk om man inte äter bönor. Då blir man svag. Jag brukar alltid svara att jag klarat mig hittills.
Men det ligger hela tiden och gnager på mitt samvete, jag borde äta mer bönor. Det är ju trots allt nyttigt. Så ibland så gör jag en Feijoada, eller så gör jag Vegetariska bönbollar.
Och igår så fick jag för mig att jag skulle göra en soppa. Hur den skulle smaka hade jag inte en aning om när jag började men slutresultatet blev otroligt bra och jag ska t.om göra om den idag! Den är barnvänlig också, sonen bad om mer och åt upp allt jag hade.
Inga ordentliga mått utan gå på känn efter egen smak och hur många som skall serveras. Jag tillsatte några msk kokt fullkornsris vid servering för jag behövde lite extra energi men det går utmärkt att servera den som den är, gärna med lite bröd.
Så om det är soppdags och du vill ha en nyttig god och lite annorlunda soppa så föreslår jag denna bönsoppa.

Sopa do Feijão Preto/ Svart bönsoppa

(ca 2 portioner)

Ingredienser

Svarta bönor, kokta
2 Vitlöksklyftor
1 Liten lök
Färsk basilika ( mer basilika än mynta)
Färsk mynta
Torkad ingerfära (1-2 tsk till 2 portioner)
Ev. salt och peppar
Salladslök/gräslök

Gör så här:

Koka bönorna enligt förpackningen eller använd burkbönor, tillsätt då vatten och koka upp.
Fräspressad vitlök och hackad lök i lite olja i en kastrull.
Tillsätt bönorna och vatten. Låt ca 10 min och för över i en mixer tillsammans med mynta och basilika. Mixa och för över i kastrullen igen. Beroende på tjockhet kan du tillsätta mer vatten. Tillsätt torkad ingefära och låt det hela koka några minuter. Hacka salladslök och tillsätt en minut innan servering.
Ät och njut.